tirsdag den 6. februar 2018

BISSERUP FISK





Sommerhus i Bisserup på Sydsjællands kyst. Det købte min kone og jeg sammen med vores ældste datter og hendes mand for et par år siden.

Sommerhusophold uden fisk er for mig utænkeligt, så jeg var vældig spændt på hvad den lille fiskerhavn kunne præstere.

Det var over al forventning! Der var flere små aktive erhvervsfiskere her, så der kunne indhandles tommetykke skrubber ved bådene, og der var et økologisk havbrug, der producerede ørreder.

På gode dage står der også i havnen ovenstående fiskevogn. Den er ejet af den samme, som driver havbruget - Lars Birger Nielsen, og er af fremragende karakter. Det må være svært at skaffe så varieret et udvalg af spændende hele fisk og skaldyr til så lille en forretning. Ikke noget med kedelig udstilling af næsten ens fileter - fileter er der også, men dominerer ikke synet.

Der er røgvarer af alle fiskearter, der egner sig til det - fra eget røgeri.

De lokale skrubber, som jeg ikke har smagt bedre andre steder, er her også, men kronjuvelen er havbrugsørrederne.

Den miljømæssige side af det økologiske havbrug kan jeg ikke vurdere. Dog bare det, at der opdrættes så mange færre pr. bur, og der ikke opdrættes grådige mængder i alt, siger en del.

Kvaliteten, derimod, kan jeg synge længe om. Disse ørreder vil helt klart være mit valg i forhold til laks, somme tider endda i forhold til vildlaks! De er mindre fede end de fleste laks, og dermed meget finere til stegning, hvor fedtet fra en vildlaks godt kan smage overvældende! 
Deres fine smag går igen hvad enten de er kold- eller varmrøget, kogt eller stegt - kom til Bisserup og prøv dem.

link:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar