tirsdag den 19. september 2023

BACALHAU DORADO

et uløst problem


 Sådan gik det med en ellers ikke helt vellykket tilberedning i går. Det smagte ellers så godt at jeg helt glemte at fotografere inden det var for sent.

Bacalhau dorado er en ret baseret på klipfisk og æg. Den stammer angiveligt fra byen Elvas i provinsen Alentejo i Portugal, men serveres overalt i Portugal - heldigvis.

En slags røræg med stumper af stegt klipfisk, nogle gange med stegte løg, men altid med raffinementet: sprødstegte kartoffelpinde inkorporeret. De knaser dejligt, når retten er lavet rigtigt, men:

Her er min lidelseshistorie: jeg har nøje fulgt diverse portugisiske opskrifter - har endda set en video, hvor de tilsyneladende gjorde eksakt det samme som jeg!
Aldrig er mine kartofler været sprøde.

Kartoffelpindene har jeg prøvet at lave fra grunden, eller jeg har købt dem færdige:


Jeg har sprayet olie på dem for at gøre dem vandskyende, men de blev lige bløde!

I går havde jeg til to personer ca 300g udvandet klipfisk efter at ben og skind var fjernet. Fisken var udvandet så den stadig var lidt salt, så behøvede jeg ikke salte retten. Desuden et stort løg og et af mine egne meget store fed hvidløg. Klipfisken rev jeg i strimler og løg og hvidløg blev hakket. 
I en sauterpande stegte jeg løg og hvidløg til det var gyldent. Så kom klipfisken til og det hele blev stegt ved lav varme  til det begyndte at brune og det meste vand var fordampet.
En æggemasse af tre hele æg plus to æggeblommer med en god portion friskkværnet peber rørt i havde jeg stående. Nu blev et par håndfulde kartoffelpinde blandet i fisken og stegt med til de var varme. derefter blev æggemassen sat til mens det hele blev vendt kontinuerligt til æggemassen var størknet helt.

Så var retten serveringsklar og med et drys hakket persille ovenpå så den smuk og gylden ud, som navnet antyder, og smagte aldeles pragtfuldt - trods de bløde kartoffelpinde.

Lidt grønt tilbehør er godt til. Jeg brugte kogte grønne bønner og en tomatsalat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar