torsdag den 6. juni 2013

Aborrer og Maria Walewska


En aften sad jeg ved en svensk sø og ærgrede mig over at jeg ikke havde fiskekort. Så kom der en bil med et nobelt svensk pensionistægtepar. De bar grej ned til en lille jolle og roede ud. Jeg betragtede dem over et glas rødvin mens solen gik ned. Da de endelig kom tilbage gik jeg nysgerrigt hen for at betragte deres fangst - en hel spandfuld aborrer. Vi udvekslede bemærkninger om aborrens fortræffeligheder, og de sagde, at de fyldte deres fryser med aborrer for: "den fisk kan bruges til alt. Man kan endda lave søtunge Walewska med aborrefileter".
Jeg kendte ikke den ret på det tidspunkt, men nikkede bare bifaldende.
I går morges røgtede jeg aborregarn i Nissum Fjord. I to garn var der 96 aborrer, omkring 35 kg i alt. Så fik jeg lyst til at prøve aborre Walewska.
En tur på internettet fortalte mig, at Maria Walewska var en polsk adelsdame, som blev Napoleon den førstes elskerinde, og et opslag i Madame Pruniers fiskekogebog gav mig opskriften på hendes søtunge og en kold afvaskning. I opskriften indgik både friskkogte skiver af  hummer og en trøffel.
Men når vi nu alligevel var på afveje med aborren, hvorfor så ikke løbe linen ud?
Jeg fandt en pose  krabbekløer i fryseren, og jeg havde en lille flaske trøffelolie - altid en begyndelse. Jeg fik hurtigt fileteret tre store aborrer mens jeg udtænkte min forfalskning.
Jeg rullede aborrefileterne sammen omkring krabbekødet og en stump forårsløg og sikrede konstruktionen med en tandstikker. Rullerne stillede jeg tæt sammen i et lille fad og dryppede trøffelolie ned i dem. Egentlig skulle de så opvarmes i lidt fiskebouillon, men det , jeg havde i fryseren faldt for aldersgrænsen, så jeg brugte en grøntsagesbouillon. Så skulle rullerne egentlig være taget op og dækket med Mournaysauce - en meget fyldig sauce fra det klassiske franske køkken - og så svides i ovnen. jeg syntes ikke at fisken skulle opvarmes yderligere, så vi spiste rullerne med mornaysaucen og helt nyopgravede kartofler til, mens Maria Walewska lå og roterede i sin grav og vi drak en fremragende Sancerre til, og så gik tankerne til et ældre ægtepar i Midtsverige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar