søndag den 8. oktober 2017

HUSK MUSLINGERNE

(og krabberne)



Danskerne har endelig taget muslingerne til sig. De kan nu næsten købes overalt.

Lige nu har vores lokale fiskehandler linemuslinger af en helt usædvanlig kvalitet, og det er heldigt. Vi er nemlig nys vendt hjem fra syden med nye ideer til at anvende dem. 

I Normandiet dyrker man æbler og laver cidre og calvados. Hvorfor ikke lave en normannisk muslingeret.

Steg forsigtigt et lille hakket løg til det er gyldent i en god stor gryde. Lad en lille hakket porre komme med et minuts tid. Hæld 3-4 dl god cider i (ikke somersby eller de svenske halvsyntetiske sodavandsprodukter) og et godt glas calvados. Smag til med salt. Kværn godt med peber i og bring det i kog. Hæld nu et par kg rengjorte muslinger i sammen med et par smagfulde æbler i tern. Fuldt blus og låg på mens muslingerne rystes eller skovles rundt, så de alle får varme. Når muslingerne har åbnes sig er det klar til at spise. Drik resten af cideren til.

Krabber kan bruges på samme måde. Jeg havde et par hele kogte krabber i fryseren. Benene knækkede jeg med en nøddeknækker og kløerne fik et par dask med en ske og kødet fra begge dele pillede jeg ud. Fundamenterne til benene, som indeholder meget fint kød, skar jeg i et par stykker. Det bløde og mørkere indhold i krabbeskjoldet, blandede jeg med kødet fra ben og kløer i et tomt skjold. Alt dette anbragte jeg sammen med æbletern i den ovennævnte suppe og gav det et let opkog - voila!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar