mandag den 2. oktober 2017

TUN I DANMARK





Blandt de få glædelige nyheder fra de danske farvande er tunens genkomst. Det er den atlantiske tun, nærtbeslægtet eller muligvis samme art som bluefin tuna fra stillehavet. Den tun som japanerne henter hjem over hele kloden og sælger på Tokyos fiskemarked for tusinder af kroner per kilo for de bedste udskæringer.

I min barndom var den her stadig, og kunne ses springe i Øresund. Jeg har selv været med på (forgæves) tunfiskeri fra båd i Lillebælt.

For en uge siden var jeg i Havnens Fiskehus i Aarhus. Midt på deres udstillingsdisk lå en enorm, helt friskfanget tun. 290 kg havde den vejet, men her først på eftermiddagen var mere end halvdelen solgt. Der lå udskåret nogle af de kostbare stykker fra bugflappen med flotte fedtmarmoreringer til 900 kr/kg. De ville på østasiatiske markeder have kostet mindst det firdobbelte. Jeg købte en mere beskeden bøf fra ryggen, ca 2.5 cm tyk (tyndere bør den ikke være).

Tilberedningen var såre enkel. Uden at behandle den med noget som helst, stegte jeg den kortvarigt i smør på begge sider. Indeni var den stadig rød. bagefter dryppede jeg en marinade af citron, salt og knust madagascarpeber på. Så kan alle oksebøffer godt gå hjem og lægge sig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar