søndag den 29. april 2018

SKÆLBROSME

Ny på danskernes bord



Her i foråret er der landet mange skælbrosmer i Thyborøn. For få år siden var den en sjældenhed på danske fiskeauktioner.

Nogen speciel skønhed er denne dybvandsfisk af torskefamilien ikke, men skinnet bedrager.

En dag ringede de fra Iversenfisk i thyborøn. De havde opkøbt et parti skælbrosmer og skåret dem i fileter. Håndskårne, da de ikke passede til de almindelige filetmaskiner. Heldigvis med skindet på, da det er tyndt og skællene meget lette at fjerne. Jeg fik et antal fileter mod at anmelde dem - det gør jeg så her.

For at evaluere en fisks karakter, er det godt at prøve den kogt uden tilsætning af nogen art. Selv om hel fisk er bedst til formålet, prøvede jeg med den tykkeste filet.

Den blev varmet langsomt op i letsaltet vand (som vesterhavsvand). Inden det kogte, og da fiskens temperatur var 55 grader, blev den taget fra varmen og stod mens jeg kogte et par nye gulerødder og satte en hel sød kartoffel i mikrovnen til den var blød. Det hele blev serveret med en chiliolie (piri-piri) til. Har man ikke det, kan man piske lidt chilisauce op med olivenolie.

Skælbrosmen var som en mellemting mellem den meget faste torsk og den lidt mindre faste kulmule. Smagen er lidt mere markant end frisk torsk, men mild og god.

Til stegning er skælbrosmefileterne meget velegnede. Skindet kan steges helt sprødt bare vendt i mel, men tager også fint mod en enkeltpanering, det vil sige kun vendt i æg og rasp - ingen mel.

Alt i alt - fileterne kan anbefales. Jeg ved ikke om Iversen har dem til salg lige nu, men hold øje med dem.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar