onsdag den 8. juli 2020

GRØNT I CENTRUM




I foregående indlæg (kan ses ved at bruge pilen nederst på siden) lavede jeg grønsagestilbehør, som kom til at overskygge fisken, som ellers ikke var af den billige slags. Den var bare lidt krævende mht ingredienser.

Jeg havde en plan om at lave det lidt enklere med lidt af den oprindelige grundide. Det gjorde jeg så, men glemte at tage et foto! Derfor billede 1, som også er relevant for temaet, men derom senere.

Min ide var at bruge en god olivenolie i stedet for fedtet fra vesterhavsosten, og lave en marinade af fiskefond og/eller fortyndet fiskesauce.

Altså: Tag de grøntsager du har den dag, Snit dem i ikke for store bidder. Drys lidt kapers over. Hæld olivenolie på og giv dem ti minutter i en 175 grader varmluftsovn.

Inden da har du hakket en blanding af friske krydderurter med persille som det dominerende, og smagt en marinade til af fortyndet mild fiskesauce (gerne fortyndet med en blid fiskefond) med lidt sukker og citron.

Til sidst drysses de hakkede urter over de varme grøntsager og der sprinkles med marinaden. Man kan da sagtens pynte med lidt spiselige blomster, men man kan også lade være.

Hele smagsbalancen ligger i marinaden. Umami fra fiske sauce og -fond, sødt fra sukkeret, salt fra fiskesaucen og surt fra citronen. Så husk at smage den omhyggeligt til.

Som tilbehør brugte jeg denne gang et tykt stykke udvandet klipfisk, jeg havde i fryseren, men næsten alt andet fra fiskeverdenen kunne bruges.

Billede 1: Stammer fra en anden dag, hvor grøntsagerne tog magten. Disse tre dejlige grøntsager kunne sagtens have stået helt alene med en skål esdragonmayonaise eller bare smør til, men en lille tyk skive kogt bacon med sennep til, gav denne aften prikken over Iét. 

Grøn dominans - ja, tak, men jeg ville blive en meget trist veganer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar