tirsdag den 27. juli 2021

NEM FISKEMAD TIL EN SOMMERAFTEN


Der lå tre flotte røde pebre i min grøntsageskurv i går. Dem halverede jeg mens jeg tænkte over, hvad der skulle puttes i dem.

Den opmærksomme læser har allerede tænkt: Jamen der er fem halve pebre på fotoet, men den ene peber var lidt sløj i den ene side, som måtte henvises til komposten.

De fem halve rensede jeg for hvidt materiale og kerner og lagde dem i i et fad.

I fryseren fandt jeg et stykke udvandet klipfisk. Det kunne lige så godt have været et stykke filet af en fast fisk. Det kunne endda have været  kylling eller lammekød, men så var det jo ikke endt på denne blog.

Et stort løg og tre store fed hvidløg hakkede jeg og stegte meget blidt i en olivenolie med timian og oregano. Op i en skål.

Klipfiskestykket, befriet for skind (det frituresteger jeg en anden gang) blev skåret i håndterbare stykker, pebret og stegt i olie ved lav temperatur. Stykkerne delte jeg i de naturlige flager og puttede i skålen med løgene.

Så kogte jeg panden af med to hakkede friske tomater og dryssede hakket bredbladet persille og basilikum i. Dette kom også i skålen, og det hele blandede jeg godt.

Imens var min ovn kommet op på 200 grader. Jeg satte skålen med fyldet i mikrovnen så der var varmt, og fyldte så de halve pebre. Mirakuløst blev de lige akkurat fyldt op.

En god halv time i ovnen var tilpas til at pebrene var møre og fisken ikke tørret ud (tomaterne hjælper jo også her).

Vi var kun to om det, men der blev intet til overs!
 

2 kommentarer: