tirsdag den 20. juli 2021

ROKKER LIGE NU




Rokker har jeg skrevet om før, men det er åbenbart nødvendigt at gøre det igen.

29. Juni 2015 skrev jeg om de fantastiske sømrokker, som Claus Madsen lander om sommeren i Thorsminde i sin lille grønmalede kutter.

Jeg er fast kunde til dem, men Claus siger at jeg er en af de eneste! Så nu kommer en opfordring:

Prøv dem dog og bliv overbevist! For mig er de lige så gode som pighvar, men til en brøkdel af prisen!

Ring til Claus på 24479810 og hør hvornår han har dem!

Sømrokken er den fineste , men skader og ritter er også gode.

Vingerne bruger jeg helst til den klassiske franske ret: Raie au beurre noir - rokke med brunet smør.

Portionsstykker af vingerne koges blidt i 10-15 min. i saltvand med lidt eddike, skindet fjernes og stykkerne lægges med stanniol over på opvarmede tallerkner. Imens brunes en masse smør. Når smørret er brunt klemmes en halv citron ud i det og det hældes over rokkestykkerne. Der drysses kapers og hakket bredbladet persille på og det serveres med det samme. Nye kartofler til.

Til de benforskrækkede: Rokkevingerne er delt i to lag af en sammenhængende vifte af brusk. Man spiser bare kødet af på begge sider. Det er der ingen ben i!

Da jeg købte min første rokke, skar Claus vingerne af for mig og smed resten i havnen. Det var lige ved at få en østeuropæisk familie til at springe efter dem. Jeg spurgte, hvad de ville bruge det til, og de svarede: Suppe. Siden da har jeg gemt den bageste del af kroppen med den tykkeste del af halen og lavet herlig suppe af det.

Hvis I er så uheldige ikke at bo i nærheden af Thorsminde, så spørg efter rokker hos fiskehandlerne. Der er masser af dem på auktionerne, og hvorfor skal franskmænd, spaniere eller italienere have dem alle sammen?




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar