søndag den 10. oktober 2021

SALADE NICOISE

En dejlig klassiker


 Salade Nicoise - salat fra Nice. Det fik jeg for første gang i Paris i 1966,og har elsket det siden. Det er en dejlig frokostret.

Opskriften varierer, men indeholder som regel tun, kogt rødbede, halve æg, sorte oliven,  ansjoser og selvfølgelig salat. Dertil en sennepsholdig marinade.

Variationsmulighederne er utallige, så da jeg opdagede et stykke rå tun i fryseren, gik jeg i gang med hvad jeg havde. Tunen kan sagtens være fra dåse, og jeg har sågar med held brugt sardiner i olie. Næsten al slags kogt og råt grønt kan bruges. Stegte baconterninger, rejer osv osv kunne let finde vej til denne salat, hvis man lige har det for hånden.

Det skulle være hovedret, så jeg tilføjede skivede kogte kartofler. I fryseren var der også ærter, så de kom med.

I haven var der den sidste icebergsalat og rødbeder. Rødbeden blev kogt med skind på i saltet vand i en time. Så skar jeg den i skiver og skiverne i mindre brokker. Dem sprinklede jeg med en halvfortyndet æbleeddike med salt, sukker og krondild i. (sådan en blanding har jeg stående færdiglavet). En balsamicoeddike kunne måske også bruges. Kogt rødbede helt uden syre har en lidt fad smag.

I bunden af et stort fad bredte jeg kartoffelskiverne og hældte en god del af marinaden over. Så kom rødbedestykker og fintskåret salat, og ovenpå ærterne. Lidt marinade på dette lag også.

Tunen saltede jeg let og stegte den kortvarigt på begge sider i olivenolie. Bruger man dåsetun skal den selvfølgelig ikke steges.

Pynten: Det er tunen, sorte oliven, æggene og ansjoserne. MEN: Der var ingen oliven eller ansjoser i hjemmet. Til gengæld havde jeg et stykke bottarga. Det er saltet og tørret torskerogn, og det kan godt minde lidt om ansjoser, så det rev jeg groft. Oliven måtte jeg undvære. De ser ellers så flotte ud.

Marinaden: En klassisk er eddike/olivenolie med fløde eller et surmælksprodukt og en ordentlig klat dijonsennep rørt i.
Min var en olivenoliebaseret mayo, godt med dijonsennep og en lille klat honning rørt sammen og så fortyndet med hvidvin til hældbar konsistens.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar