lørdag den 23. oktober 2021

PAELLOTTO


 En pose rejeskaller og en mørksejfilet lå der i fryseren. Det kunne blive til mørksej i skaldyrssauce.

Inden jeg kom i gang opdagede jeg to pakker med risottotris, som flinke mennesker havde foræret mig.

Risotto er jeg ikke særlig begejstret for. Som regel ligner det risengrød for meget og indeholder kvalmende mængder smør.

Paellaen, derimod - det spanske modstykke - er jeg gladere for. Måske kunne man kombinere de to.

Ærgerligt  at der ikke var rejer indeni skallerne, men jeg havde en pose små jomfruhummerhaler i fryseren. Lidt af dem kom i mikroovnen til de lige akkurat var varme - de må endelig ikke få for meget varme.

Rejeskallerne blev svedet i en pæn mængde olivenolie og kogt af med vand lige akkurat nok til at  dække dem. Afkoget med røde fedtperler blev siet fra.

I en sauterpande stegte jeg hakket løg, hvidløg og en skivet porre til det var gyldent. Så kom der en passende mængde risottoris til to personer i, og blev sauteret blidt i et par minutter inden jeg tilføjede lidt af rejeafkoget og lidt salt. Det fik lov at koge blidt under låg mens jeg satte rejeafkog til efter behov. Risene skal ende med at være relativt tørre som på fotoet. Hvis det brænder lidt i bunden, smager det bare endnu bedre.

Mørksejfileten skar jeg i mindre stykker, der blev saltet og vendt i fuldkornshvedemel. Endelig blev de stegt i en god mængde olivenolie.

Da risene var møre vendte jeg hummerhalerne ind i risen, blandede stegeolien fra fisken med og anbragte fiskestykkerne ovenpå.

Retten var lidt federe end en traditionel paella, men olivenolien virker lettere end risottoens smør og særlig fordi risene ikke var udkogte.

Lidt grønne ærter eller nogle kogte bønner ville have klædt retten, men det havde jeg ikke den dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar