tirsdag den 12. april 2022

TORSK MED DET HELE

ikke kun til nytår


En trekilos torsk lå i min fryser. I aftes skulle den serveres for et par gæster.

Nytårsretten "torsk med det hele", er vist ved at gå i glemmebogen. Min mor kaldte det "torsk med narrestreger" og jeg elskede det som barn, specielt narrestregerne.

På fotoet kan man se nogle af dem. I den lille gryde er der røgede flæsketerninger i eget fedt. De laves bedst af fedt røget flæsk, f. eks en kæbesnitte. Det skæres i meget små tern, som steges sprøde ved lav varme. Hvis man ikke kan lide gris, må man nøjes med smeltet smør. Hakket hårdkogt æg og ditto rødbeder. Sennep og friskrevet peberrod blandes i en lille heftig klump på tallerkenen.

På fotoet mangler en kande med sennepssauce lavet på grov sennep, som i min barndom ligefrem kaldtes fiskesennep og købtes i løs vægt hos fiskehandleren.

Kogte kartofler og gulerødder har jeg lagt ved torsken. Andre rodfrugter kan sagtens bruges. Tænk hvis man havde haft nye kartofler!

Hvad med torsken? Den koger jeg gerne i en grøntbouillon, som jeg laver ved at koge diverse grønt, rodfrugter, laurbærblade og knækkede peberkorn i letsaltet vand. Dette bryg sies, og den hele torsk (gerne med hoved) lægges i. Varmes op til det begynder at koge. Så skrues ned. det behøver ikke at koge, bare vandet er 70-80 gradet. Så står torsken indtil den er 60 grader varm på det tykkeste sted. Man kan også sagtens koge torsken i rent saltvand. Det giver en fin ren smag.

Luksusudgave: Hvis man er så heldig at have hoveder af en meget stor torsk (7-8 kg), så smager det endnu bedre end sådan en lille 3-kilo torsk.

I baggrunden skimtes et par flasker rumænsk pinot noir, som klædte torsken vældig godt, men godt øl er også rigtig fint.
 

1 kommentar:

  1. Smuk anretning. Nu har torsken ligget i fryseren nogen tid og så vil jeg også tilberede dén i en grøntbouillon. Men den rigtige torsk, med hele svineriet, er dagfanget og der er selvfølgelig også den helt friske lever, rogn og krøl og hovedet. Man kan godt spise fisk der har ligget på frost, men så skal man også selv står for indfrysningen af den helt friske fisk. Men det bedste i denne verden er netop den fisk der er fanget, dræbt på stedet og tilberedt samme dag, eller dagen efter. Der er simpelthen en verden til forskel på den frisk og den noget ældre fisk og det ved man også alt om i den sydlige del af Europa. Hvis vi allesammen stiller de samme krav som de gør dernede til vores daglige fisk, så vil kystfiskerne også have en bedre mulighed for at vinde kampen mod kvotebaronerne. God Påske.

    SvarSlet