søndag den 25. maj 2014

Et måltid på stranden

lørdag 24. maj
 


Østers er det i virkeligheden for langt ind i sommeren til at samle nu, men jeg har et sted i Limfjorden, hvor jeg har haft gode erfaringer med at tage dem så sent - men det er nok ikke generelt tilrådeligt!
Det skarpe øje ser straks at det hovedsagelig er stillehavsøsters. Kun den mindste er en limfjordsøsters.

Hvem vinder kampen? Da jeg besøgte stedet sidste november, troede jeg at stillehavsøstersen havde fortrængt den anden helt. Den hårde vinter 2012-13 havde begunstiget den - i hvert fald på lavt vand. Nu har jeg fået at vide, at limfjordsøstersen klarer sig bedre på dybere vand, og herfra kan den så sende yngel ind på lavere vand, når klimaforholdene er gunstige. Hvad jeg så i går var rigtig mange små limfjordsøsters, der vil være fine til efteråret.

Rejer. Nogle tag med en rejehov gennem ålegræsset viste, at rejerne allerede er der. Efter et kort fiskeri var der en lille grydefyld. De blev kogt i fjordvand og spist sammen med østers og en portugisisk vinho verde direkte på strandbredden.

Ål. Under rejefiskeriet gik der meget forskelligt i nettet. Tangnåle. Tangspræl, edderkoppekrabber, søpindsvin - og en smuk lille ål. Det var opløftende at se, nu hvor ålen er blevet en truet art, så den blev genudsat med glæde.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar