fredag den 6. november 2020

SMELT

Hvad kan den bruges til


 Smelten er en lille fisk i laksefamilien. Den lever i ferskvand og brakvand. Der er f. eks en god bestand i Ferring Sø. Den ligner helten en smule. Åbner man dens store mund finder man dog ud af at i modsætning til helten er det en virkelig rovfisk. Selv tungen er fyldt med lange tænder. Hvis man forstørrede den op ville den minde om en baracuda!

Klokken ti hver morgen er der auktion over fjordfisk på fiskeauktionen i Hvide Sande. I forgårs var jeg der, og der kunne bl.a. bydes på en kasse med tre kg smelt og to flotte makreller, og det gjorde jeg så.

Tyskerne holder meget af smelt, som de kalder stint. På nettet kunne jeg se, at de mest steger den som vi steger ål, så det gjorde jeg også. Saltet, vendt i fuldkornshvedemel og stegt kortvarigt i meget varm olie.

Rosenkål havde jeg planlagt som tilbehør, og det er jo ikke noget særligt at skrive om.

Rødbederne i haven nåede at blive meget store i år, så jeg tog en af dem og lavede lidt mere tilbehør:

Gode tykke skiver blev lagt i et fad med lidt olivenolie. Så blev skiverne drysset med krydderisalt og revet muskat. En tynd citronskive blev lagt ovenpå og smurt med en lille smule honning. Så kom fadet i ovnen ved 200 grader indtil skiverne var møre. Surt, sødt, salt og muscatens umamiagtige smag supplerer de lidt fade rødbeder godt.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar