lørdag den 21. maj 2022

BLÆKSPRUTTER OG MAYONAISE


Lyder det lidt som sylte og sandkage, så læs lidt videre!

En af Malagas bedste tapasrestauranter kom vi ind i ved et tilfælde. Vi var sultne, og der var en lang kø udenfor, så her måtte være noget godt. Kort tid efter var vi lukket ind til herlighederne.

Det første jeg fik var Blæksprutten! Det var en såkaldt pincho - et stykke ristet brød med noget på og en tandstikker igennem. Det er en tapasform, som er meget almindelig i Baskerlandet.

Blæksprutten (8-armet) var kogt mør og skåret i tynde skiver. Under den var et lag aioli - mayo med hvidløg - lavet på olivenolie, og så vidt jeg kunne smage - med et ganske lille nip karry i. Ovenpå var drysset lidt salt og røget paprika.

Det smagte intet mindre end himmelsk!

Senere fik jeg noget lignende. Se foto nedenfor. Der var blæksprutten erstattet af stegte baconskiver (tykkere end alm. skivet bacon) og den samme mayo ovenpå og så en stegt padronpeber som vedhæftet fil! Padronpebre er meget små grønne blide pebre, der udelukkende anvendes til stegning. De serveres ofte som tapas i sig selv stegt hårdt og med flagesalt ovenpå.




Hjemme igen har jeg eftergjort den, også med tynde ferske skiver stegt gris. Begge dele til stor glæde.

8-armede blæksprutter i ordentlig størrelse ser man ikke ofte til salg her i landet, og det er en kunst at koge dem møre. Til gengæld har vi de tiarmede, og de bliver møre efter meget kort kogning. Skiver af en af de større, vil fint kunne bruges, selv om den ottearmede helt klart er bedre.

Saffran havde vi med os hjem. Med den lavede vi en mayo uden hvidløg. Den var perfekt til blidere tapas med f. eks. avocadoskiver, marineret rå fisk og sikkert meget andet.

Olivenolie i mayo? Her deles vandene. I de fleste kogebøger anbefales en smagsfri olie. Jeg synes at mayo uden olivenoliens smag er jævnt kedelig. Faktisk brød jeg mig slet ikke om mayo før min hustru for mange år siden lavede den på olivenolie til kogte muslinger - så var jeg solgt.

Krydrede mayoer kommer jeg nok til at arbejde en del med i fremtiden!
 

2 kommentarer:

  1. Prøv at erstatte æggeblommerne med rå østers næste gang 💪

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder virkelig spændende, hvis jeg ikke havde intolerans overfor rå østers. Jeg er tre gange i træk blevet voldsomt straffet for at indtage dem. Ærgerligt, for jeg bor på et sted hvor jeg kan samle dem i spandevis.

      Slet