søndag den 2. december 2012

 

 

OM BLOGGEN


Danskerne har et sært forhold til at spise fisk.
I min barndom spiste man fisk, fordi det var billigt og sundt. De færreste kunne egentlig lide det.
I dag er det blevet lidt trendy at spise fisk, men den skal helst foreligge i pæne benfri stykker, så den ikke ligner en fisk for meget. De personer, der i dag kan partere og spise en fisk direkte fra tallerknen, er lige så få, som de, der gider at pille en reje selv. Endnu færre har et ordentlig kendskab til alle de fisk, der findes i landet, og mange får derfor deres forbrug styret af tilfældigheder og markedsføringskneb.
Og når det så en dag ikke er trendy mere - holder de fleste så op med at købe fisk igen?
I sydligere egne (Tyskland og sydpå) er det helt anderledes. På nordtyske restauranter kan man f. eks. servere hele, stegte sild, bare de er friske.
I stedet for at emigrere, har jeg sat mig for at agitere for at spise fisk - rigtig fisk - i Danmark. Jeg har skrevet en bog og er på vej med en til, men derom senere.
I denne blog vil jeg prøve at skrive, hvad der falder mig ind om fisk. Om udbud og efterspørgsel af varen. Om tilberedningen og om glæden ved at spise fisk og andet godt fra havet.
Undervejs vil jeg forsøge at kontakte så mange som muligt i producent- og aftagerleddet, for tænk, hvis jeg kunne hjælpe lidt med at skabe kontakt mellem disse to led, så der kunne opstå et behov for mere varieret fisk i høj kvalitet, og dette behov så kunne imødekommes fra producenterne.
Hvordan det vil udvikle sig, må tiden vise. Mit succeskriterium er respons i form af kommentarer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar