torsdag den 30. marts 2017

AUBERGINEBASERET TILBEHØR TIL FISK

Fra Sri Lanka




På Sri Lanka fik jeg en del buffetmad. På buffeterne var der næsten hver gang tilbehør baseret på (surprise!) kartofler eller hvidkål! men ofte også følgende baseret på aubergine. Den synes jeg er særligt velegnet til stegte fisk. Jeg har forsøgt at kopiere.

Auberginetilbehør:

Ingredienser:

En stor aubergine, skåret ud i tynde strimler
Kinesisk soya
Et mellemstort løg skåret ud i tynde skiver.
En lille skefuld tamarindpasta
En teskefuld palme- eller muskovadosukker

Fremgangsmåde:

Auberginestrimlerne gennemvædes med rigeligt soya og står en times tid. Saften hældes så fra og strimlerne knuges tørre. Duppes eventuelt med køkkenpapir.
Løgene steges gyldne i lidt olie og gemmes. Derefter steges auberginestimlerne til de er helt møre.
Tamarindpasta og sukker blandes og det fortyndes med lidt vand. Eventuelt tilsættes en smule chilisauce, hvis man ønsker lidt bid. Panden koges af med blandingen, og der varmes indtil det begynder at karamellisere en smule. Så hældes aubergine og løg på og det hele vendes sammen.

Hvis man ikke har tamarindpasta eller de ovennævnte sukkerarter, kunne jeg forestille mig at bruge lidt rabarberkompot og mørk farin i stedet, men det har jeg ikke prøvet endnu.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar