lørdag den 16. maj 2020

DO IT SIMPLE!




Jeg havde ikke tænkt mig at skrive om gårsdagens måltid, så jeg havde ikke taget et foto. Da jeg skiftede mening var det for sent!

På de Kapverdiske øer har jeg fået nogle af mine bedste fiskemåltider. De altid helt friske fisk fra Atlanten blev grillet, stegt eller kogt og så serveret med friskkogte grøntsager til. 

Der var altid ventetid for klargøringen af grøntsagerne startede aldrig før bestillingen var afgivet.  Ingen frosne grøntsager her!Til gengæld var de altid tilpas kogt - al dente. Og så var der en del eksotiske sager imellem! Brødfrugt eller knolde, jeg ikke kendte.

Fisk og grøntsager fik så nogle dryp af citron og chiliolie (piri piri), og så smagte det himmelsk.

I går havde vi halestykket af en torsk med skind på. Jeg skrabede skællene af  og saltede stykket et par timer forinden. Så stegte jeg det langsomt i rigeligt smør og olivenolie til temperaturen i den tykkeste del var 60 grader. Skindet var så helt sprødt og lækkert.

Imens havde jeg kogt et sortiment af grøntsager med en stilk løvstikke. Det var porre, broccoli og gulerod jeg havde for hånden, men næsten alt kan bruges.

Piri piri havde jeg ikke, men rørte en god chilipasta op med olivenolie. Det fungerede udmærket. Chilien skal helst formidles af olie i denne ret.

Som sagt kunne det lige så godt have været en grillet eller kogt fisk af næsten enhver art.


1 kommentar:

  1. Enkelt, smukt og inspirerende før næste tur til fiskehandleren.
    Tak, Niels!

    SvarSlet