mandag den 25. maj 2020

ROKKEFILET - NEJ, TAK

Og så en ny terrassedrink


I mit rokkeindlæg 17/4, hævdede jeg flot, at rokker ikke egner sig til at lave fileter af. Det er der heller ikke nogen særlig grund til, da det er helt ukompliceret at fjerne kødet fra den vifte af brusk, der ligger som midterlag i vingestykkerne. Ben er der ingen af.

Man skal dog aldrig hævde noget, man ikke har dokumentation for, så forleden forsøgte jeg så at lave fileter.

I midten af fotoet ses resultatet. På grund af kødets lækre bladstruktur bliver fileten noget fryns. Det er synd.

På fotoet ses de stykker, jeg undlod at mishandle. Øverst og nederst th. er stykker flået på begge sider. Nederst tv er et stykke med det lyse undersideskind på.

Allle stykker blev vendt i fuldkornshvedemel og stegt. De var alle gode, men skindet hang i panden og så ikke pænt ud, men smagte udmærket.

Undervejs trængte kokken til en drink.

Jeg havde på tilbud købt en rose´vin uden at se mig for. Den var fra Valencia og var lavet delvis på muskatellerdruer. I Valencia laver de en totalt karakterløs muskatellervin, som de åbenbart prøver at komme af med på denne måde. Vinen var vammelsød og uden smag af noget som helst. 

Hvad nu? En ægte amatøralkoholiker giver ikke op. I et højt glas hældte jeg en lille smule rom. Endelig ikke for  meget, det skal kun smages antydningsvis. Så et skvat citron- eller limesaft og til sidst den iskolde vin. En ganske lille smule danskvand kan også sættes til. Valenciavinen var nemlig let mousserende.

Skal vi kalde den Valencino?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar