fredag den 23. oktober 2020

EFTERÅRSFISK



Efteråret indbyder til simreretter. Gerne med rodfrugter. Men fisk har ikke godt af at simre. Jeg har en gang fået en kraftigt overkogt torsk i Island og det kan ikke anbefales.

Her er et alternativ, hurtigt og nemt:

Man bruger de grøntsager, som man nu har. Jeg havde pastinakker, men persillerødder er langt bedre!
Dem flækkede jeg og stegte sammen med tykke løgskiver og flækkede snackpebre på en side til den side var smukt brun. Så hældte jeg en sjat hvidvin på (læs vand, hvis du ikke behøver en undskyldning for at drikke et kokkeglas) og lidt fiskesauce for at salte (alm salt kan bruges). Så simrede det under låg til pastinakkerne (eller eventuelle gulerødder) var knapt tilpas møre. Så lagde jeg aspargsene og et stykke udvandet klipfiskeloin ovenpå og varmede forsigtigt til fisken var gennemvarm. Fisken kan være et tykt stykke af en hvilken som helst fersk fisk, men så skal det saltes i forvejen.

Til sidst hældte jeg væden hen over fiskestykket og dryppede lidt citronsaft over især rodfrugterne.

Dette er meget basic food. Ingen krydderier, ingen urter, bare den rene smag af fisk og grøntsager. Jeg holder af at nulstille smagsløgene en gang imellem

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar