lørdag den 21. marts 2020

GÅRSDAGENS FUGL OG FISK






Der er vist få, der ville købe en dyr fisk som pighvar eller havtaske for at lave fiskesalat. Omvendt kan man være heldig at have en rest af en sådan fisk, og dermed få en trestjernet salat.

Fiskesalat kan være alt fra ren fisk i mayoholdig marinade til en blandet salat med vinaigrette. Har man en åben pose rejer i fryseren eller andre krebsdyr i køleskabet, så nærmer man sig et hovedmåltid.

Det virker også lidt smart at lave Cæsarsalat, hvis man har en pæn rest stegt kylling fra dagen i forvejen, i stedet for at skulle ud og købe frisk kylling.

En karry eller massala, lavet på friske grøntsager, har som regel heller ikke noget imod at opsluge en rest kylling eller fast fisk. Jeg har snydt og fotograferet en omgang, der blev lavet på en gang kyllingelårmix. Til gengæld er det resten af retten fra i går, så genbrugstanken er bibeholdt. Og den kunne være lavet med rester.

Min mor kunne ikke lide gratin. Jeg kan også huske nogle, jeg har set i min barndom. Dårligt bagt hvid substans med overkogte blomkål i.

Nu elsker jeg gratin, for nu laver Birthe den. Det er sådan set bare standardopskriften, men Birthe smører formen med et tykt lag smør og rasp. Og så bager hun den til den er godt brun. Det giver en sprød skorpe, som er det allerbedste ved retten. Fyldet er næsten altid rester af grøntsager, fisk eller kylling. Og så er der muskat i.

Engang stod jeg i en spansk bar. Folk, der kender mig, ved at det er ret sandsynligt.Denne gang var det frokosttid i Zamorra, og travle kontorfolk kom ind og betilte en Revuelta. Den blev til på følgende måde: På den store varme jernplade - la plancha - hældte kokken olie og en håndfuld løg, grønne bønner og lignende. vendte det nogle gange og tilføjede så nogle fiske- kød- eller pølsestykker alt efter hvad kunden havde bedt om. Der var ikke to udgaver der var helt ens. Efter passende stegning blev et par æg hældt ved og det hele nulret rundt på planchaen indtil al æggemassen var gennemvarmet. Så blev det overført til en tallerken med en stor spatel.

Denne ret kan virkelig optage mange forskellige rester fra køleskabet, men et godt råd er, at der altid er noget helt frisk grønt imellem, som knaser mellem tænderne.

Nu ser det ud som om jeg har fyret grøntsagesresterne af allerede. Men, bare rolig, i morgen får de deres eget program.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar