søndag den 29. marts 2020

FORÅRSFISK

Tunge og faux gras


Nu skal det være fisk igen. I forgårs ringede jeg til Claus på L8 i Torsminde. Det førte til et møde ved kajen og et større fiskeindkøb.

Stenbiderne kommer ikke længere med foråret. De har fået for travlt, så nu må tungen være min forårsbebuder. Så jeg købte et par stykker.

Og så - igen tidligt - var der et par dejlige store rokker. Dem tog jeg med. En 6 kg torsk lå og så indbydende ud - den kom også med. Så var der lidt udskæringsarbejde!

Aftensmaden var allerede  lavet, så der blev dømt tunge lørdag, men kun en, for:

Da torsken blev åbnet lå der en dejlig lever indeni og en stor flot svømmeblære. Så var der til lørdagsforret. Torsken blev hugget op: Hoved og vinger - et måltid, bugflapper - et måltid, loins - to måltider og halestykke - et måltid.

Rokkernes vinger er nu frosset ned. Engang fik jeg Claus til at skære vingerne fra. Da han kylede resten overbord, var der en asiatisk udseende mand der var lige ved at springe efter. Da jeg spurgte, hvad han ville bruge det til, sagde han bare: Suppe. Siden da har jeg med stort held kogt skroget af til fond - fin ren smag. Har også fundet ud af at der er et halvt måltid i den tykkeste del af halen og lidt opefter, så det frøs jeg også ned og kogte på resten + torskeskroget. Tre små bægre indkogt fond ligger nu som en skat i fryseren.

I et indlæg 7. marts 2017 har jeg beskrevet hvordan man kan lave en foix gras-lignende substans af torskelever og brunt smør. Det lavede jeg igen. Torskens svømmeblære lå et par timer med lidt salt. Så skar jeg den i strimler og stegte dem sprøde i smør.

Tungen blev flået og saltet, mens jeg kogte en broccoli al dente. Tungen blev så vendt i fuldkornshvedemel og stegt i smør, mens Birthe arrangerede faux gras, svømmeblære og broccoli som på fotoet, med nogle striber fed balsamico henover. Resten af broccolien havde i mellemtiden fået et lag mozzarella over sig i et fad og kom i en meget varm ovn til osten var gylden. En frisk riesling til både for- og hovedret.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar