torsdag den 26. marts 2020

JEG GLEMTE TARTELETTERNE

Ekstra: Lidt filmhistorie




Tarteletter er blevet moderne. Siden forlaget Vandkunsten udsendte sin bog om emnet i 2007, er det kun gået fremad. 

Googler man i dag tarteletter, får man et væld af fristende opskrifter. Tarteletter er blevet brunchmad i det Københavnske. Der går desværre år imellem at jeg støder på dem i Vestjylland.

Det er fantastisk restemad. Tænk bare på suppehønsene fra forsamlingshuset, der kunne ende som høns i asparges i tarteletter.

Coronatider kan bruges til hovedrengøring. Sådan ramte pandemien vores køkken. Vi fandt fem tarteletskaller, der var blevet til overs ved et andet arrangement.

Hvad fryseren gemte: Der var en stump kogt skinke og en lille pose ærter. I køleskabet havde vi en kvart bagt sød kartoffel og en halv snackpeber.

Den søde kartoffel blendede jeg i fløde og lidt vand og smagte til med lidt fiskesauce (Den milde North Fiskesauce har helt fortrængt suppeterninger hos os). Så blev der fyldt op med hakket peber, løg og skinke, og så ærter.

Tarteletskallerne fik 180 grader i ovnen til de var godt varme. Imens blev fyldet varmet i mikroovnen og fyldt i skallerne - nemt, ikke?

Næsten alle de restetyper som jeg har nævnt i de foregående indlæg kan bruges i tarteletter. Saucen kan varieres i det uendelige. Jeg har i øjeblikket en pose med andeindvolde liggende. Jeg tror at de ender i tarteletter i en madeirasauce.

Andre kreative sjæle Har byttet sauce ud med æggemasse. Så fylder man æggemassen med resterne i ned i tarteletterne lige inden de skal i ovnen, så de ikke når at bløde op før æggemassen er stivnet.

Serveringsfadet på fotoet får lige en kommentar.


Det er en blikæske der har været brugt til råfilm. Den har jeg fået af min genbo Bent Lauge Madsen, ferskvandsbiolog og tidligere filmmand. Da han flyttede til Vandborg medbragte han originale kinomaskiner og klippeborde, der jo som bekendt hurtigt blev overflødiggjort af digitalt udstyr.

Æskerne bruger vi mest til at lave focaccia i, men her var den også praktisk, da den leder varmen perfekt.

Læg mærke til etiketten på bunden. Navnet Johan Ankerstjerne har stået på rulleteksterne til et utal af danske film inden digitaliseringen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar