onsdag den 27. september 2023

HUMMERSUPPE



Hummere i overskud? Ja, det påstod min genbo at han havde og inviterede os over for at skaffe ham af med tre flotte limfjordshummere.

Efter måltidet lå så alle de flotte rester: Hoveder, ben og skaller. Dem fik jeg med hjem.

Hummersuppe skulle de blive til. 

I en morter knuste jeg det hele, og sved det så blidt af med smør og olivenolie. Så blev det dækket med vand og stod og snurrede blidt sammen med en suppevisk af porre- og selleritoppe. Efter at alt fast var siet fra havde jeg en grålig suppe med røde fedtperler ovenpå. Den kogte jeg lidt ind.

Så skulle der farve på! En god portion tomatpure' og en tilsvarende af aivar (peber-auberginepaste fra de tyrkiske butikker) og et par skvæt hvidvin og fløde.

Tilsmagning med den blide North fiskesauce i stedet for salt og så lidt chili, så var suppen godkendt.

Hovedmåltid skulle det være, så jeg puttede nogle stykker mørksejfilet i til sidst.

De færreste har det held at stå med så store mængder hummeraffald. Prøv at oprette en pose i fryseren med skaller fra jomfruhummere, pil selv - rejer eller sågar fra krabbekløer. Det giver en næsten lige så god suppe! Noget af børnenes fangst af strandkrabber kan også fint gå i posen efter en kort kogning.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar